DIJAKI Z ZANIMANJEM PRISLUHNILI PRVOOSEBNI IZPOVEDI NA TEMO LGBT

Prva predstavitev programa Posluh!, katerega namen je širjenje razumevanje za drugačnost, se je odvijala na Srednji trgovski šoli v Mariboru, kjer smo za dijake tretjega letnika  pripravili šolsko uro na temo istospolne usmerjenosti, transspolnosti oz. spolne identitete oz. tematike LGBT (lezbijke, geji, biseksualci, transeksualci).

Učenci so bili seznanjeni z družbenimi vidiki spola v obliki interaktivne ure z  interaktivnimi nalogami, ki so prispevale k razumevanju v družbi še zmeraj nekoliko polemične tematike in vzpodbudile razmišljanje o kategorizacijah.

Uvodni del ure je zajemal predstavitev besedišča, ki je ključno za razumevanje spolne identitete. Razložili smo pojme kot so: transeksualka, transvestit, bifobija in podobno. Osrčje ure, torej najzajetejša minutaža, pa je pripadla spoznavanju istospolno usmerjene mladostnice Katje Zgoznik, ki je preko osebnih doživljanj in izkušenj doživeto, na slikovit način in povsem sproščeno ter odprto orisala tematiko. Katja se sicer nerada opredeljuje, kljub temu pa je povedala, da je v zvezi v punco in da je na nek način delno tudi transeksualka. Dijaki so Katji pozorno prisluhnili in pokazali zanimanje za različne vidike njenega vsakdana, predvsem pa jih je zanimalo, kako se, glede na to, da si je dala odstraniti prsi, kljub temu pa živi kot ženska, opredeljuje (je lezbijka, je transeksualka?), in kako so nanjo odreagirali sošolci in znanci (Kako jim je povedala? So vedeli, da je drugačna?) 
Katja je sicer predstavila zgodbo spoznavanja same sebe, opisala je obdobja depresije, celo poskusa samomora, nato pa reakcijo družine in prijateljev ob svojem “prihodu iz omare”. Dotaknila se je tudi operacije prsi, razmišljanja o otrocih pri lezbijkah in zmotnih predstav o istospolno usmerjenih osebah. 
Njen poudarek je zajemal tezo, da mora posameznik biti najprej zadovoljen in pomirjen sam s seboj, se sprejeti, a ne na način, da bi ugodil družbenim pritiskom oz. kategorizacijam. Mladi so se s tem izjemno poistovetili, saj se mnogi izmed njih v občutljivem obdobju na tak ali drugačen način soočajo z drugačnostjo, pa naj gre za pripadnost subkulturi ali prekomerno telesno težo. Prav Katjina neposrednost in iskrenost je poskrbela, da je ura potekala sproščeno, dijaki so odprto spraševali in prejemali odgovore iz prve roke.

Odziv je bil več kot izjemen. Evalvacija ure je pokazala, da se je ura dijakov izjemno dotaknila, predstavljala je tudi pravo zakladnico koristnih informacij o katerih sicer ne slišijo v šoli.

Najbolj zgovorno o tem pričajo vtisi, ki so jih po uri zapisali na lističe. Tako beremo:” Izvedela sem veliko novih stvari. Takšne predstavitve so zelo koristne. Zapomnila si bom njeno zgodbo. Cenim takšne ljudi. Hvala, Katja za pogum!” ali pa na primer: “Najbolj mi je bilo všeč, da smo se lahko odkrito pogovarjali. Predlagam več takih predstavitev, saj imam občutek, da se veliko ljudi takih stvari ne zaveda.” 
S predstavitvami želimo IndiJanezi okrepiti razumevanje mladih za drugačnost in vtisi pričajo, da nam je na prvi uri to odlično uspelo: “Predstavitev je bila odlična. Včasih res prehitro sodimo ljudi” ali pa “Spoznala sem, da.. pa saj smo vsi enaki!” – je vzhičeno zapisala mladostnica iz tretje klopi. Že ob prvi predstavitvi pa se je celo našla dijakinja, ki je Katjino zgodbo doživljala še posebej osebno: “ Dotaknila se me je zgodba, ki jo je Katja povedala, ker doživljam isto...” 
Po končani uri je za piko na i, zelo neposredne in s čustvi nabite ure, poskrbela ganjena dijakinja, ki je dvignila roko in vprašala ali lahko Katjo objame. “Ja pa seveda, pridi”, je odvrnila Katja in tako sklenila pilotno uro. Mnogi dijaki so jo po uri povprašali, če jo lahko dodajo kot prijateljico na omrežju Facebook, želeli so celo na pijačo z njo, Katja pa je ob tej priložnosti izpostavila tudi svoj blog - ki se nahaja na spletnem naslovu: 
http://svojevrste.blogspot.com/

Predstavitve bomo nadaljevali po drugih srednjih šolah v Mariboru in neposredni okolici. Pri tem bomo izpostavljali mlade z manj priložnostmi iz različnih področij (invalide, slepe, bivše prestopnike itn.)
V društvu menimo, da je za mlade odraščajoče izjemnega pomena, da se srečujete z drugačnostjo in širite družbeno in kulturno razumevanje sovrstnikov in someščanov. Izhajamo iz premise, da se s sprejemanjem določene oblike drugačnosti naučimo strpnosti in razumevanja tudi za kakšno drugo. 

Na vrh članka